Tack Zlatan och ni andra

Skulle vilja citera vår käre gamle Povel eftersom man är tvungen att sitta inomhus en sådan här vacker morgon, när man kunde vara ute i solen och bara göra ingenting.


"Det är måndag morgon och mitt huvud känns så tungt.

Jo ja sa just de att det är måndag morgon

och mitt huvud känns så tungt"


Helgen som gått har varit fantastisk, sett med svenska sportögon, Söderling vs Nadal, Sverige = Detroit Red Wings och Zlatan vs hela Sverige.


Att Söderling slog Nadal borde ge honom en Bragdmedalj i mina ögon, jag vet att tennis är en relativt liten sport i världen och kanske framför allt i Sverige och den tennis baksmällan vi har haft efter alla glansår med Borg, Wilander, Edberg m fl. Men att slå världsettan på det sätt han gjorde, totalt respektlöst är stort i mina ögon.


Att Detroits framgångar bygger mycket på våra svenska spelare som Franzén, Holmström, Zetterberg och framför allt Lidström råder det väl inga tvivel om. Detroit hade bara varit en misslyckad bilstad utan våra svenska stjärnor


Så till Zlatan, jag hoppas alla förstår hur stort det är att vinna skytteligan i ett land som Italien, ingen svensk har varit i närheten sedan 1955 då Gunnar Nordahl vann. Zlatan har gått från hatad till älskad av svenska folket, men trots detta så har han långt kvar till folkhjälte status, därtill är han alldeles för kaxig, i Sverige skall vi visa ödmjukhet inför uppgiften och inse att vi inte är bättre än någon annan. Det är kanske dags att vi inser att vi aldrig kommer få en större svensk stjärna på fotbollshimlen än Zlatan, och hylla honom för den han är.


Att det blev dessa tre händelser i helgen är ingen slump, vi matas dagligen med den svenska jantelagen, ingen är bättre än någon annan. Ord som lagom fyller våra sinnen och gör oss alla till medelmåttor. I helgen har dessa idrottsmän struntat i den svenska jantelagen och visat att dom är bäst när det gäller. Vi kan alla dra lärdom av detta genom att sluta vara lagom och ta för oss, det finns en värld därute som väntar på att vi skall leva fullt ut.


Må solen alltid gå vid er sida


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0