Vi tar död på fotbollen

Så har det hänt igen, svensk fotboll har än en gång förlorat mot idiotin. 12 besvikna och troligtvis alltför överförfriskade djurgårdare skapade kaos på ett flyg mellan Malmö och Stockholm. Vi "vanliga Svenssons" förfasar över dessa neanderthalare som drar fram på fotbollsmatch efter fotbollsmatch. Men är det så konstigt att dom finns, ju mer utanförskapen ökar i samhället desto mer kommer vi få dras med den här typen av företeelser.


Fotbollen har fått ta skulden och kommer att få ta skulden även i framtiden, kanske en aning orättvisst, men det är alltid lättare att skylla på en synlig syndabock en på en samhällsstruktur som ständigt monteras ned. I mina ögon är detta inte bara en fråga för fotbollen utan också en politisk fråga, inte partipolitisk, utan en gemensam angelägenhet för alla partier oavsett färg och ideologi. Vi måste ta krafttag och ta reda på vad det är som gör att unga pojkar och män, för det är mest pojkar och män, kan hata så pass mycket att sådana här saker händer. Innan vi har fått klarhet i detta kommer vi aldrig att vinna kampen mot huliganism.


Ja visst vi kan lagstifta bort det från fotbollen och det behöver vi säkert göra för att det än en gång skall bli trevligt att gå på match med sin familj. Men vi kan inte lagstifta bort företeelsen, vi kommer bara att flytta den till en annan arena och plats. Men så länge våra ungdomar känner utanförskap kommer vi inte tillrätta med problemet, och det är vårt ansvar som medborgare och medmänniskor att ändra på detta, vi kan påverka våra folkvalda att ta tag i problemet. Det har ingen betydelse vilken politisk färg vi har, tar vi inte tag i detta snart så har förlorat ett par generationer.


Jag är ju optimist så jag tror att vi kommer att lösa detta, idiotin får inte vinna den här gången. Vi tillsammans är starka nog att hindra detta, så att våra barn får växa upp i samhälle där man kan känna sig trygg och se ljust på framtiden. Fotboll är en av de saker som bäst speglar det samhälle vi lever i och just nu behöver den hjälp av oss alla. Ta ställning mot våld och trakasserier, men också mot nedskärningar och demontering av det som en gång gjorde vårt land unikt, den Svenska välfärden.


Måste bara klargöra att detta inte är ett politiskt ställningstagande, utan ett mänskligt, jag är bara så j*vla trött på att hela tiden läsa om huliganer, våldtäktsmän, mördare mm. Jag vill tro på människan och mänskligheten och den framtid som vi skall ha tillsammans.


Ber om ursäkt om jag låter bitter, men det är jag inte, jag är faktiskt glad och lycklig. Jag blir bara så förbannad när människor försöker förstöra vår kära fotboll. Jag vill heller inte rättfärdiga dom idioter som bråkar och slåss på våra arenor bara belysa att problemet är mycket större än dessa enstaka individer.

Kommentarer
Postat av: Mimmi

Hej farbror!



Snygg blogg du har skaffat! Du skriver verkligen bra, du kanske borde satsa på en karriär som författare eller journalist? Håller med om det du säger, man borde verkligen få känna sig trygg och inte behöva gå runt och vara rädd för våldsamma människor...



2009-05-11 @ 19:47:04
URL: http://mimmilou.blogg.se/
Postat av: Roger

Kul att du börjat blogga.

Bra skrivet, men vi i GAIS är snälla faktiskt

2009-05-11 @ 20:48:47
URL: http://duisst.blogg.se/
Postat av: Roger

Tack för din kommentar på min blogg. En liten rättelse bara. ALLA är GAISare innerst inne men alla vet inte om det för dom har inte vaknat upp än. Det är faktiskt sant.

Jag vaknade upp för några år sedan så jag vet, snart kommer även du vakna upp.

Kram från GAIS till BAJEN

2009-05-12 @ 13:00:41
URL: http://duisst.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0