Sverigedemokrater en fara för vår demokrati

Allt negativt som händer i Sverige just nu, är naturligtvis muslimernas fel. I alla fall vill Sverige Demokraterna få oss att tro detta. Med en massa opportunistiska osanningar och påståenden, vill demokrati motståndaren Jimmy Åkesson använda sin demokratiska rätt till att starta en debatt om den svenska invandrarpolitiken.

 

Varför går då JÅ, som trots sina korkade åsikter är en mycket påläst person, ut i media med sina klart rasistiska åsikter. Han vet redan på förhand att alla etablerade partier gemensamt kommer att ställa sig upp och ta avstånd från hans åsikter, och det är självklart det verkliga syftet med debattartikeln. Att kunna vinna fördelar genom sitt martyrskap är en gammal beprövad metod. Historien visar att det finns dom som har lyckats förut, en snickare från Jerusalem påverkade en stor del av världen genom att bli martyr. Nu vill jag inte dra några andra jämförelser mellan dessa två personer, så missförstå mig rätt när jag säger att det finns en lång tradition av martyrer genom historien och långt ifrån alla har fört utveckling framåt.

 

Jag kommer inte att bemöda mig med att påpeka eller bemöta alla oriktigheter och lögner som finns i JÅ:s debattartikel, bara konstatera att i stort sett hela artikeln bygger på svenska fördomar och grova förvanskningar av sanningen.


Skall man då ta SD:s politik på allvar? Ja självklart måste man det, att inte ta dessa extrema och odemokratiska yttringar på allvar skulle kunna få allvarliga konsekvenser i framtiden. Redan nu, endast ett par dagar efter artikeln publicerats, har SD kommit över fyraprocent spärren till riksdagen. Vill vi att Sveriges riksdag skall innehålla partier som motarbetar den demokratiska processen, och i förlängningen har som mål att avskaffa demokratin? Jag vet i alla fall att jag skall göra allt som står i min makt (nu är inte den så stor som jag skulle vilja) för att partier som SD, inte skall få något inflytande i svensk politik.


Just extremhögern vinner stora framgångar i många av de europeiska valen, en mycket skrämmande utveckling om man ser till Europas historia under de senaste 100 åren. Det verkar som vi inte har lärt oss något av historiens vingslag, eller är det så enkelt att de generationer som inte upplevt Europas mörka stunder, valt att förtränga både Hitler, Franco och Mussolini.


För att skapa ett tryggare samhälle är det allas vår skyldighet att berätta om vår kontinents historia och vad som har hänt för våra efterkommande. Europas moderna historia måste alltid hållas aktuell så det som har hänt inte skall kunna hända igen.


Varför skriver jag då detta? Därför att grunden till att partier som SD överhuvudtaget får fotfäste, finns i det vi kallar vardagsrasism. Våra egna förutfattade meningar om andra människor och kulturer skapar grunden för våra barns värderingar. Ett förfluget ord vid t ex köksbordet kan ställa till med stora problem och få oanade följder, var därför extra noga med vad ni säger och vad ni gör.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0